Förutom
de offentliga gigen, spelar Den Flygande Bokrullen även
på bröllop, fester och andra privata tillställningar.
2024:
1
juni, Kyiv Klezmer Festival in Stockholm,
Teater Giljotin
ons 3 juli,
Picnic i Parken, Eskilstuna
lör 14 augusti Rasbo kulturvecka, Rasbokil
sön 8 september, Teater Giljotin, Stockholm
fre 11 oktober, Pygméteatern, Stockholm
Långt
innanklezmerblev
en benämning på en musikform spelades judiska
traditionella folklåtar i USA, och inte minst i New
York, av musiker som ofta även spelade jazz, teater- och
kabaretmusik. Under 1900-talets första decennier fanns
det en hel del orkestrar där många medlemmar själva hade
invandrat från olika länder i Östeuropa, och liksom
judiska musiker hade gjort i byarna och städerna där
kombinerade de traditionella melodier med den lokala
musik som fanns runt omkring. I de amerikanska
storstäderna var det just jazz, och därmed föddes en
fantastisk hybridmusik.
Det är
främst dessa gamla orkestrar, snarare än den
klezmerrevival som tog sin början på 1970-talet, som
inspirerarDen Flygande
Bokrullen. De hämtar även en del låtar från
stenkakeinspelningar gjorda i Grekland, Turkiet och anda
östeuropeiska länder i början av förra seklet. Gruppen
bildades i början av 1990-talet, och är därmed ett av
landets äldsta klezmerband. På Fasching spelar de inför
sittande publik, vilket möjligtvis minskar party-öset en
aning, och i stället spelas flera förhållandevis lugna
låtar. Eftersom alla medlemmarna spelar flera instrument
kan de därmed växla sound och instrumentering från låt
till låt, och när de drar ner tempot förvandlas gruppen
till en bleckblåsensemble, där tuba, barytonhorn,
kornett och trombon lägger ackord bakom
klarinettmelodin.
Men det
dröjer inte länge innan de snabbare styckena är
tillbaka, vanligtvis medMatti
Pohjolas frenetiska mandolin- eller banjokomp
som driver på medan kontrabas, dragspel och piano lägger
en stabil botten. Carl Lindekrantz trumspel är kanske
den mest mest särpräglade komponenten i Bokrullens stil,
och tydligt inspirerat av den tidiga jazzen, innan
trumsetet fick sin nuvarande utformning med pukor och
ett flertal cymbaler. Hans spel kretsar framför allt
kring virveltrumman, och två träblock används då och då
för snabba rytmer, medan pulsen hålls med en tamburin
och en gigantisk bastrumma. Med detta samt ett par
cymbaler för accenter lägger han grunden för såväl
toksnabbt ös som betydligt lugnare låtar, ständigt med
en rasande stor variation.
Den som
framför allt spelar melodierna är den makalöse
klarinettistenLars Ydgren,
som verkligen är en häxmästare på sitt instrument. Inom
klezmer har det sagts att just klarinetten, och även
violinen, är det instrument som ligger närmast den
mänskliga rösten, och de riktigt skickliga musikerna har
förmågan att locka fram enormt många uttryck ur den.
Ydgren behärskar detta till fulländning. Han drillar och
utsmyckar melodierna, spelar makalösa solon, och
kommenterar genom små instick vad de andra spelar.
Jag har
sett Den Flygande Bokrullen live många gånger förut, men
nu var det några år sedan sist, och de är i minst lika
fin form nu som då. Spelningen avslutas givetvis med att
de spelandes går ett varv i lokalen, upp på balkongen
och ner igen, och till sist ut mot logen. Snyggare
avslutning är svår att tänka sig.
Den Flygande Bokrullens unika
variant av klezmermusik gjorde succé i Parksnäckan på
onsdagskvällen, skriver Stefan Warnqvist.
Musik
Parksnäckan, onsdag
"Det hade varit tråkigt att spela om
det varit tomt", sade Den Flygande Bokrullens
frontman Matti Pohjola mot slutet av deras spelning
i Parksnäckan. "Då hade vi nog spelat lite kortare."
Kommentaren var talande på flera sätt. Gruppen har
under många år byggt upp ett rykte som ett liveband
utöver det vanliga och denna onsdagskväll var det i
princip fullsatt. Alla åldrar fanns representerade
och till och med ett antal hundar var på plats. På
en av de främre raderna satt en konstnär med staffli
framför sig och gjorde sobra färgteckningar av
musikerna. Dans i olika former förekom flitigt, både
av gruppmedlemmarnas entusiastiska barn uppe på
scenen och av glada åhörare på grusplanen bredvid
bänkraderna.
Bifallet blev allt merstormande ju längre spelningen
fortsatte. Men att döma av deras hejdlösa spelglädje
är det lätt att föreställa sig att gruppen skulle ha
spelat med samma energi om det så bara hade varit en
åhörare på plats. Som Matti Pohjalas kommentar
avslöjar finns det troligen inte ens med på deras
karta att ställa in en spelning.
Den Flygande Bokrullens variant av klezmermusik
rymmer både traditionella östeuropeiska sånger,
grekiska melodier och egna kompositioner. Låtarna
hämtas obehindrat från olika århundraden utan att
någonsin låta daterade. Samtliga medlemmar spelar
flera olika instrument vilket ger musiken en enorm
klangfärgrikedom.
Med hjälp av mandolin, banjo, klarinett,
trombon, trumpet, barytonhorn, dragspel, kornett,
bastuba, synt, trummor och slagverk blir deras
ljudbild något helt unikt. Rysk cirkusmusik från
1800-talet möter Disneyfilmmusik från 40-talet möter
storbandsjazz. Dramatiska tempobyten möter
bitterljuvt vemod möter sprudlande energi.
Kung Henry gästade i två låtar, för kvällen i en
passande "Flygande Bokrullen-dräkt", det vill säga
vit skjorta, svarta byxor, väst och slips, inte vad
han vanligen brukar bära på scen. Mötet mellan hans
karismatiska rapping och gruppens klezmer tillförde
oväntade dimensioner till båda parters musik. Med
just denna typ av oväntade krockar visade Den
Flygande Bokrullen åter sin styrka.
Av: Stefan
Warnqvist, Upsala Nya Tidning 090709
Foto: Staffan Claesson
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ett bredare
spektrum med Den flygande bokrullen
Andreas Jakobsson tycker att
Den flygande bokrullens nya vemodigare låtar ger
en kontrast som lyfter även de äldre ösigare
alstren.
MUSIK Den
flygande bokrullen Parksnäckan, Uppsala, onsdag
1 aug 2007
Ända
sedan jag såg Den flygande bokrullen första
gången för några år sedan har jag efterlyst
lite lugnare låtar som variation till det
tempofyllda toköset som blivit gruppens
kännetecken. Nog för att de hanterar det
snabba kanske bättre än något annat svenskt
klezmerband. Men kontraster är alltid
välgörande eftersom det ger mer kraft även
till de snabbare partierna. Och det är mer
glädje jag konstaterar att bandmedlemmarna
själva verkar ha tänkt i samma banor när de
jobbat på det kommande albumet. De nya,
vemodigare, låtarna är precis vad jag längtat
efter.
Vemodet har visserligen alltid funnits där.
Det är omöjligt att undvika, hur snabba och
glada bröllopsmarscher man än spelar eftersom
det sitter i kletzmerns ryggmärg. Men på
låtarna från albumet, som ska släppas i början
av hösten, bejakar man det vackert sorgsna på
ett helt annat sätt än tidigare. De ger
konserten en välgörande balans och bådar
mycket gott inför den nya skivan.
Parksnäckanspelningens absoluta höjdpunkt blir
Koilen, från kommande skivan. En klassiker som
i Den flygande bokrullens tappning blir
flödande ösig och tungt vemodig på samma gång
och komplexiteten får det att låta som en
orkester som är minst dubbelt så stor som sex
man och som har minst dubbelt så många olika
instrument.
När den äldre repertoarens Aber Tantz, Odessa
Bulgar och i synnerhet Icek kommer blir det
också en urladdning som känns mäktigare än
någonsin tidigare. Ett nära på fullsatt
Parksnäckan med människor som dansar, klappar
med och inte kan sitta still visar också att
Den flygande bokrullens koncept fungerar.
Själv konstaterar jag att Uppsala kan
stoltsera med Sveriges bästa klezmerband, som
numera behärskar det mesta i den judiska
folkmusikens breda spektrum.
Andreas
Jakobsson, Upsala Nya Tidning 070802
Die dauergeblitzten
Lichthupendrängler
Starkstrom aus Schweden: Den
Flygande Bokrullen blasen das Kufo in Grund
und Boden
Als Schlagzeuger Carl Johansson
nach der zweiten Zugabe vom Stuhl fällt,
glauben die Sanitäter hinter der Bühne, dass
jetzt wohl oder übel doch ihre Stunde schlägt.
Aber keine Sorge. Ist alles nur Spaß hier.
Wie beschreibt man um Himmels willen diese
sechs verrückten Schweden mit dem verrückten
Namen Den Flygande Bokrullen (Die fliegenden
Buchrollen) am Ende eines überaus verrückten
Abends? Man kann es so versuchen: Wären sie
Autofahrer, stünden sie als Lichthupendrängler
im Dauerblitzlicht der Radarfallen. Wären sie
Zirkusakrobaten, hießen sie „Los Hektikos“.
Wären sie Starkstrom, sie erleuchteten
Manhattan mit links.
In Wirklichkeit sind sie
Hochgeschwindigkeitsmusiker, die die
Klezmerpolizei wegen unzähliger Verstöße gegen
die traditionelle Klangordnung eigentlich
sofort festnehmen müsste. Diese „fliegenden
Buchrollen“ behalten typische Farben und
harmonische Grundstrukturen des Klezmer bei —
der Rest ist der blanke Irrwitz in der Nähe
zum Punk, hier und da sogar zum Metal-Rock.
Diese Bulgars, Dojnas und Polkas bersten vor
Tempo, und zweifellos gewönne Klarinettist
Lars Ydren den Preis für den gestresstesten
Musiker des Festivals. Schubkraft geben bis zu
vier Blechblas-Instrumente mit Anklängen beim
überdrehten, arabesken osteuropäischen
Hochzeits-Brass-Stil und das ungestüme
Schlagzeug Carl Johanssons.
Natürlich macht das, die
dadaistische Conférence Matti Pohjolas
inklusive, großen Spaß. Doch
im Grunde variieren die Schweden über zwei
Stunden einen derben Drauflos-Gestus bis zur
völligen Zuhörerermattung. Dass sie ihre
Titel unterbrechen, ist eigentlich nur zum
Instrumentenwechsel nötig. Aber auf
so angenehme Art wird man schließlich selten
gelangweilt.
Hinten in der fast
ausverkauften Großen Halle schwenken sie
blau-gelbe Fähnchen, ein Dutzend mutiger
Fürther tanzt. Die Sanitäter aber bleiben
arbeitslos.
Klezmer lockar folk. Det kunde man
sluta sig till i går på Wasabryggeriet - denna
enastående arena för de lite mer alternativa
musikstilarna. I går var det dags för klezmerbandet Den
flygande bokrullen, som bjöd på en bejublad show med den
spännande musikstilen.
Klezmer - ett hopkok av det myllrande
europeiska musiklivet - är i själva verket festmusik,
framförd av östeuropeiska judar under sent 1800-tal och
första delen av 1900-talet.
Denna feststämning lyckas Den flygande
bokrullen förmedla med stor tydlighet. De får den trångt
sittande publiken att skratta och hoppa till de kaotiska
rytmerna.
Musikstilen ställer inga hårda krav på
soloprestationer, utan allt präglas av en opretentiös
uppsluppenhet, på gränsen till kaos. Kanske återspeglar
den rastlösa musiken något av den oroliga historia som
de europeiska judarna har upplevt.
Musikerna byter ideligen instrument och
visar stor skicklighet på sina respektive områden.
Batteristen Carl Johansson växlar vant mellan trummor
och barytonhorn, och Gustav Johansson flexar mellan
dragspel och trombon.
Den trånga lokalen ställer dock
musikerna på prov. Ett klezmerband bör stå i klunga för
att kunna vara i synk med varandra, lyssna in sig och
överraskande ta över ett solo, men här tvingas de stå på
rad, och musikerna hade svårigheter att höra varandra.
Men detta lyckas de göra ett nummer av.
Svårigheterna på scen blir till ett underhållande
mellanspel då musikerna skämtsamt försöker ställa saker
och ting till rätta.
Det finns inte mycket av stillsamhet i
Den flygande bokrullens repertoar.
-Nu ska vi köra en lite lugnare bit,
säger banjospelaren Matti Pohjola. Och visst håller den
skruvade tangoliknande låten som följer ett något
lugnare tempo. Men det är som om de fem musikerna inte
kan hålla sig - plötsligt övergår den i ännu ett
fartmuskedunder till låt. Publiken jublar och skrattar.
Så namnet då? Den flygande bokrullen?
-Det har egentligen inget att
göra med musikstilen. Vi hette så redan innan vi
började med klezmer, säger Gustav Johansson i pausen,
vilket väl illustrerar den glada respektlöshet som
präglar bandet.
Meshuggah är som många känner till
namnet på ett svenskt metalband. Ordet är jiddisch
och betyder galen. Den första låten på Den
Flygande Bokrullens senaste skiva, Tarrschwein,
heter Meshuggah och är inspirerad av hårdrock,
turkisk marschmusik och gammal klezmer. Det är en
galen låt. Den Flygande Bokrullen är ett galet
band. Den Flygande Bokrullen är ett av Sveriges
roligaste liveband.
Den Flygande Bokrullen tar dels låtar från
klezmermusikens vagga, som spelades in i USA på
10- och 20-talen av pionjärer som Abe Schwartz,
Dave Tarras och Harry Kandel och piffar upp
melodierna med vilda påhitt. Och så skriver de
eget material, inte bara i typisk klezmerstil,
utan även låtar som doftar zigensk musik, grekisk
musik, rysk musik och allt möjligt. För två år
sedan släppte de en elektronisk klezmer-ep. Något
som måste vara tämligen unikt.
Det var full rulle i drygt en timma i ett av
tälten under de fria ordens festival. Många
dansade och hoppade och sprang runt i ringar. Fem
musiker. Alla hanterar flera instrument. Ingen
fiol som var vanligt i gamla klezmergrupper, men,
självklart klarinett, andra blåsinstrument,
kontrabas, trummor, dragspel. Matti Pohjola, som
introducerar låtarna, spelar mandolin och kornett.
Och kanske något annat, det är inte lätt att hänga
med, musiken flyger verkligen fram, tar stora
hopp, snabba skutt, det spritter i benen, omöjligt
att stå still.
Den Flygande Bokrullen har kallats klezmermusikens
Sex Pistols. Inte så dumt sagt. Musik djupt
förankrad i en tradition, men med punkattack, med
en rå och otyglad inlevelse. Jag gillar att de har
trummor, Carl Johansson bankar som han vore medlem
i ett rockband, vilket drar upp låtarna några
extra varv.
Konserten avslutas med att medlemmarna i princip
kastar sig ut från scenen i ett brak och nästan
välter omkull sina attiraljer. Ingen mer musik.
Den här gången. Ett band man kan se igen &
igen.
9
april Katrineholm, 1maj Eskilstuna, 28 juli Ärla kyrka
(sommarmusik), 5 augusti Katalin
Uppsala
11 augusti Rudan
Haninge, Sthlm,(dagtid med dansundervisning), 16 augusti
Gula villan,
stadsparken, Uppsala
Offentliga spelningar 2021:
13 november
Tellus i Midsommarkransen, Stockholm. 26 aug Reimersholme hotel i
Stockholm. 25 aug
Uppsala på Katalin.
10 juli Katalin i Uppsala. 30 juni Reimersholme hotel i
Stockholm.
7
april Fasching i Stockholm.Stream.
20
februari Paviljongen i Kungsträdgården i Stockholm.
Stream.
Offentliga spelningar 2020: första coronaåret
glömmer vi helst vad gäller gig.
Offentliga
spelningar 2019:
19
januari, Tellusbio, Midsommarkransen, Stockholm, 13
februari, Gnesta unplugged, Gnesta, 15 mars, Dramatenbaren,
Stockholm,
6 april, Biografbaren, Eskilstuna, 1
sept, Kulturoasen, Uppsala, 19 september,
Malmköpings wärdshus.
Offentliga
spelningar 2018:
21 april,
Midsommarkransen, Stockholm,
26 maj,Skottvångs grufva, Mariefred, 5 juni,
Eskilstuna, Världsmiljödagen, 6 juni,
Scalateatern, Stockholm,
19 augusti, , Solna,
1 september, Trädgårdsdagen, Enköping, 25
september, Katalin, Uppsala
13 feb Tellus Sthlm, 3 mars
Fylkingen Sthlm, 5 juni Fristadstorget Eskilstuna. 7
oktober Biografbaren Eskilstuna. 8 oktober Biografbaren
Eskilstuna. 26 november Stallet Stockholm. 10 dec Västgöta
nation Uppsala.
Offentliga spelningar 2015:
20 mars Thuleteatern
Örnsköldsvik. 21 mars Folkets hus Umeå. 11 april Biograf
Tellus Sthlm. 18 april Stallet, Stockholm. 9 maj,
Pygméteatern, Stockholm. 1 juli, Jönköping. 2 juli, Majas
vid havet Varberg. 15 juli, Parksnäckan Uppsala. 17 juli,
Parkfesten, Nora. 27 juli, Arholma. 31 juli, Stöde,
Sundsvall. 12 september, Tellus, Stockholm.17 oktober. Lidingö stadsbibliotek kl
19. 24 oktober. Nordiska
museet Stockholm kl 15. 5 december Marabouparken,
Sundbyberg kl 14.
Offentliga spelningar 2014:
25 jan Vallonen Skultuna. 28
feb Pygméteatern Sthlm. 1 mars Pygméteatern Sthlm.7 mars
Josefs Eskilstuna. 14 mars Fasching Sthlm. 22 mars Tellus
Sthlm. 1 maj Hijazz Uppsala. 16 juli Parksnäckan Uppsala.
18 juli Majas vid havet Varberg. 22 november Oceanen Gbg.
29 Tellus Sthlm. 12 dec Centralen Sthlm. 13 dec Västgöta
nation Uppsala.
Offentliga spelningar 2013:
19 jan Tellus
Midsommarkransen Sthlm. 26 jan Kalmar nation Uppsala. 7
feb Skål Horstull Sthlm. 9 feb Stadshuset Malmköping. 15
mars Oceanen Gbg. 3 maj Folklore Centrum Sthlm. 17 juli
Parksnäckan Uppsala. 27 juli Vikers kyrka Gyttorp. 28 juli
Mary's Café Eskilstuna. 15 augusti Cirkus Scott Sthlm. 31
aug Skogås Centrum Sthlm, 4 oktober, Pyggméteatern, Sthlm.
5 oktober, Pyggméteatern, Sthlm. 5 oktober Skottvångs
värdshus Skottvång.30 nov Stallet Sthlm. 7 dec
Marabouparken Sthlm. 13 dec Hijazz Uppsala.
Offentliga spelningar 2012:
15 januari, Kulturoasen,
Håga by Uppsala. 11 februari, Tellus, Midsommarkransen,
Stockholm. 5 april, Debaser, Stockholm. 8 juni, Old Barn
Corner, Vetlanda. 21 juli, Skottvångs värdshus, Mariefred.
10 augusti, Majas vid havet, Varberg. 2 september, Kulturoasen, Håga by,
Uppsala. 15 september, Kommunhuset, Knivsta. 24 november,
Hijazz, Uppsala. 8 december, Marabouparken,
Sundbyberg. 15 december, Västgöta nation, Uppsala.
24 januari Kulturoasen Uppsala.
6 februari Tellusbio Stockholm. 27 februari Skogås
Stockholm. 13 mars Wasabryggeriet Borlänge. 15 april
Pusterviksbaren Gbg. 1 juni Kägelbanan Stockholm. 5
juni Beatroots Enköping. 15 juli Kungsträdgården
Sthlm. 4 augusti Björkö Gbg. 6 aug Majas vid Havet
Varberg. 7 aug Kafé de Luxe Växjö. 5 sept
Kulturoasen Håga By Uppsala. 1-2 oktober Kägelbanan
Sthlm.
Offentliga spelningar 2009:
7 feb Fasching Sthlm. 28 feb Tellus
Midsommarkransen Sthlm. 7 mars Katalin Uppsala. 12
mars 2 Lingon & blåbär Västerås. Kafé de luxe
Växjö 17 april. Stallet Stockholm 25 april. 5 juni
Rothoffsparken Eskilstuna. 2 juli DalFlo Bravefest
Dala-Floda. 8juli Parksnäckan Uppsala. 11 juli
Parfesten Nora. 21 augusti Tyrolen de Luxe Alvesta. 22
augusti Old Barn Corner Vetlanda. 10 september
Grönlandsparken Kista. 27 november Kulturhuset,
Stockholm. 11 december Pluto Stockholm. 12 december
Västgöta nation Uppsala.
Offentliga spelningar 2008:
26 jan Stallet Stockholm. 9 feb Tellus Sthlm.
1 mars Gula Villan Haninge. 15 mars Allhuset
Stockholms universitet Sthlm. 3 april Contrast
Eskilstuna. 1 maj Stary Rynek Elblag Polen. 29 maj
Judy's Sthlm. 31 maj Gränslös kulturfestival Åmål.7
juni Vårby gårdsfestivalen Sthlm. 9 juli
Junseleveckan Junsele. 14-19 juli Festival Muzyki
Kazimierz Dolny Polen. 31 augusti Tant Gröns
Kulturoas, Håga, Uppsala. 3 okt Re:Orientfestivalen
Sthlm. 15 okt, Blidösund, Stockholm. 1 nov,
Mångfaldsfestivalen, Strömsund. Västgöta nation 13 dec
Uppsala.
Offentliga
spelningar 2007:
27 januari Tellus i Midsommarkransen
Stockholm. 15 februari Frölunda Kulturhus Gbg. 17
februari Kulturforum i Kiel Tyskland. 28 februari
Norrköping Crescendo. 18 april Sagateatern Södertälje.
12 maj Matteuskyrkan Göteborg. 6 och 7 juli Älvdansen
Järvsö. 14 juli Falun Street Festival Falun. 1 augusti
Parksnäckan Uppsala. 2 augusti Reflexen Kärrtorp
Stockholm. 8 september Konstmuseet Uppsala. 18
september Nyhetsmorgon, TV4. 21 september Katalin,
Uppsala. 22 september v:s lokal Eskilstuna. 23
september Debaser Stockholm. 16 oktober Teater
Scenario Stockholm. 15 december Västgöta nation
Uppsala. 31 december Uplands nation Uppsala.
Offentliga spelningar 2006:
19 januari Wasabryggeriet Borlänge. 11 mars
Tellus Midsommarkransen Stockholm. 18 mars Allhuset
Stockholms Universitet,Sthlm. 2 juni
Hejbabberiba-festivalen Sala. 9 juni
Mångkulturfestival Hässelby torg Stockholm. 9
juni Katalin Uppsala. 30 juni The Cod Strömstad.
1 juli Åstols Rökeri Åstol. 2 juli Majas vid havet
Varberg. 8 juli Älvdansen Järvsö. 14 julicafébåten
Vita Björn Umeå. 14 juni Rajraj-festivalen Umeå. 30
september Stallet Stockholm. 12 oktober Sjöhästen
Hornstull Stockholm. 18 oktober Hängmattan Musikens
hus Göteborg. 20 oktober Bremer Klezmerfest i
Bremen 21 oktober Kulturkeller Wurzen. 28 oktober
Katalin Uppsala. 2 december Folkets hus
Åkersberga. 8 december Grand Uppsala.
Offentliga spelningar 2005:
28 januari Jeriko Malmö. 26 feb Stallet
Sthlm. 6 mars Projekt Gieszerstr. 16 Leipzig Tyskland.
8 mars Objekt 5 i Halle Tyskland. 10 mars
Klezmerfestival Fürth Tyskland. 11 mars Hackesches
Hoftheater Berlin Tyskland. 25 mars Katalin Uppsala.
26 mars Tellus Midsommarkransen Sthlm. 26 mars
Purimfesten på Stockholms universitet Sthlm. 2 juli Snerikes
Nation Uppsala. 8 juli 2nd KlezMORE Festival Wien
Österrike. Väl hemkomna från Österrike är det dags för
ett gig i Stadsparken i Uppsala. Tisdagen den 12 juli
blir det. 11 augusti Stadsmuseet Stockholm. 3
september Sthlms kulturfestival Sergels torg Sthlm.
15-18 september Warszawa Singera Festival Polen. 7
oktober Vara kulturhus. 20 oktober Musikens hus
Göteborg. 29 oktober Stallet Sthlm. 2 december
Smålands nation Uppsala. 10 december Västgöta Nation
Uppsala.