From fRoots March 2006 No. 273, p. 55 (only in paper issue, but check their site) www.frootsmag.com
Mortika: Rare Vintage Recordings From A Greek Underworld Arko ARKO CD008
First, some anal-retentive context; it's been a while since there's been any classic rebetika reissued; the series on Heritage, containing some of the rarest of all vintage recordings, is now deleted. The material on Rounder is still available, but has not been refreshed by new issues for several years. Odds and ends on Trikont and Buda are difficult to pin down and somewhat uncohesive anyway. It is therefore with especial joy that the ouzo-quaffer in me received this new issue.
A shade over 74 minutes' worth of superbly remastered – and therefore sonically stunning – recordings from the 1920s to the 1950s, recorded in Athens, the US, and, in one case, Weimar Republic Berlin, offer just about the single most cohesive portrait of this extraordinarily tough and beautiful music. Rebetika is often compared to the blues, and while that offers a useful comparison to set novices upon the right path, rebetika has its own sound and feel. It belongs completely to the Greek underworld experience, a history of displacement, social isolation, suffering and truculent reaction to it all that is well-documented in the extraordinary 50-page book that cohabits the elegant digipak with this CD.
Of the music, I can tell you that the 21 well-chosen performances present the listener with a superbly balanced variety of the sub-styles within rebetika, and offer not only the heroines and heroes like Rita Abadzi, Rosa Eskanazi, Markos Vamvakaris and Andonis Dalgas, but lesser known, inner-sanctum figures that include the stunning loannis Halikias and the utterly obscure but fabulous Pol-Meraklis, singing his hashish ditty in a doomed 1929 Berlin. But perhaps the most astonishing recording here is the most recent, a hackle-raising performance by Nikos Vrachnas, recorded in 2000. It's a superb live time-warp performance, packed with tough energy and as the final tour de force of well over an hour’s worth of musical history, it provides a most satisfying end-note. The production values are extraordinary; Charles Howard, the project's director, is probably the world's foremost expert on the genre, and producer Tony Klein has written a wonderfully succinct history of the genre, its meanings, its instruments and its raison d’etre. There's also a well-researched glossary of underworld terms, complete lyric transcriptions in Greek and English, full recording details and two dozen well-chosens photos of artists, instruments and ephemera. If you wanted just one rebetika CD, this is it. Those of you who quietly gather everything Mangas will immediately see the value of this, perhaps the best of all rebetika anthologies. Utterly wonderful. I know its early, but this is already my CD of the year.
Paul Vernon
http://www.btinternet.com/~christopher.blackmore/rebetiko/cd/cd_mortika.html
Recension Svenska Dagbladet
1 mars 2006 14:09
Diverse artister
Mortika
Världsmusik
(Arko/Bam)
Mortika är en underbar samling av sällsynta
skivinspelningar av äldre raspig grekisk musik. Den är sammanställd av
engelsmannen Charles Howard som valt ut en rad artister som var verksamma
mellan 1927 och 1946 i Grekland, Tyskland och USA. Rembetika är grekisk
lidelsefull musik som skildrar det hårda livet i subkulturer som förekom i de
grekiska hamnstäderna där Asien möter Europa.
Många av artisterna levde i exil i utkanten av
samhället och några av sångerna skildrar drogromantiska miljöer till
stränginstrumentens komp. Det är expressivt, spännande och vackert, en
parallell till portugisisk fado och blues.
ÅSA DA SILVA VEGHED
Recension Upsala Nya Tidning
Bästa motgiftet
BETYG: FYRA KAJOR
Diverse artister
Mortika - Rare vintage recordings from a Greek underworld
(Arko/Bonnier Amigo)
Efter oräkneliga lyssningar framstår samlingsskivan Mórtika fortfarande som en guldgruva av outtömligt djup. 20 inspelningar av urban grekisk musik - ordet folkmusik leder fel - från perioden 1927-1946 plus en från år 2000 låter kanske som något uteslutande för insatta grekofiler, men inget kunde vara mer fel.
Skivan är inte bara utsökt paketerad och bågnande med information om musikerna, instrumenten och musiken, den har också en intensitet som man får leta länge efter i annan musik. Skivans betydelse som historiskt dokument kan jag inte avgöra, men musiken talar gott för sig själv: pulserande sånger från samhällets botten, ibland med 78-varvarnas brus som döljer detaljerna men det kan inte skymma den musikaliska skärpan.
Det bästa motgiftet mot en överdos Zorba.
Mårten Markne
Recension Eskilstuna-Kuriren
ONSDAG 14 DECEMBER 2005
Eftersom det här året börjar
sjunga på sista versen kommer vi snart att i tidningarna (och på Internet,
gubevars) stöta på Årets bästa-listor på det som brukar kunna förgylla
tillvaron ur ett någorlunda kulturellt perspektiv. Det handlar inte sällan om
böcker, filmer och musik, förstås.
I väntan på att det också i denna tidning ska dyka upp någonting åt det hållet
(vilket det lär göra) kan jag inte låta bli att lyfta fram några skivor med
synnerligen tilltalande musik som kommit ut nu under senhösten, men som kanske
ändå inte kommer att nå någon placering ens på min egen topplista.
Konkurrensen är stenhård.
En riktig pärla i det här sammanhanget är cd:n Mortika - Rare vintage
recordings from a Greek underworld (Arko Records), som innehåller rad
fantastiska inspelningar med grekisk stadsmusik inspelad inte bara i Grekland,
utan även i Tyskland och USA mellan åren 1927 och 1946.
Den här typen av urban folkmusik - sångröster fyllda av råbarkad innerlighet
och karaktär ackompanjerade av instrument som bouzouki, baglamas (en
långhalsad kusin till bouzouki), gitarr, mandolin, mandola, dragspel och fiol
- brukar gå under samlingsnamnet rembétika.
Rembétikan växte fram ur en halvkriminell subkultur i Pireus och Thessalonikis
haschinpyrda kvarter i början av 1900-talet, och var starkt influerad av den
musik som grekiska flyktingar förde med sig från det turkiska fastlandet.
Den minst sagt exklusivt förpackade cd:n (hårda pärmar runt 50 sidor späckade
med information) rymmer 21 omväxlande sånger i en ljudkvalitet som är
förbluffande bra med tanke på åldern på inspelningarna.
Peter Bornemar